Egészséges életmóddal a diabétesz ellen

Mozgásszegény életmód, egészségtelen táplálkozás, stresszes életvitel, genetika és még hosszan sorolhatnánk azon tényezők sorát, amelyek hozzájárulhatnak a cukorbetegség kialakulásához. Annak érdekében, hogy minél többen megismerkedhessenek ennek a ma már népbetegségnek számító betegségnek a tüneteivel, valamint megelőzési és kezeléséi lehetőségeivel,  a Nemzetközi Diabétesz Szövetség immár évek óta a Diabétesz Világnap (november 14.),  júniusban pedig  a Diabétesz Hét (10-16-ig) segítségével igyekszik felhívni figyelmünket, hogy a számok magasabbak, mint gondolnánk. 

Statisztikai adatok szerint Magyarországon több, mint 1 millió ember lehet érintett a betegség valamely típusától.1 A Nemzetközi Diabétesz Szövetség (IDF) szerint a világon több mint 415 millió cukorbeteg él, és közülük a becslések szerint 193 millió betegnél még nem diagnosztizálták a diabéteszt. 2040-re a cukorbetegek száma várhatóan 642 millióra fog nőni a világ teljes lakosságát tekintve. 2
 
De mit is jelent pontosan a diabétesz?
 
A diabétesz (cukorbetegség) azt jelenti, hogy a szervezet nem megfelelő módon termeli vagy használja fel az inzulint, vagyis azt a hormont, amely a táplálékból nyert glükóz (cukor) feldolgozását segíti a szervezetben. Ennek következményeként megemelkedik a vércukorszint. A 2-es típusú diabétesz (angol rövidítéssel T2D) a cukorbetegség leggyakoribb formája; a világ fejlett országaiban a cukorbetegeknek kb. 90%-a ebben a típusú cukorbetegségben szenved.2 Ahhoz, hogy a sejtek fel tudják venni a vérből a szükséges glükózt, sok és egyre több inzulint kell a szervezetnek termelnie. Amikor az inzulint termelő hasnyálmirigy már nem képes erre, illetve a termelt inzulin nem hasznosul megfelelőképpen, akkor kialakul a 2-es típusú cukorbetegség.
 
Mint általában minden betegségnél, a cukorbetegség esetében is jelentős szerepet játszik a megelőzés, valamint az, hogy az emberek tisztában legyenek azzal, mit tehetnek egészségük megőrzése érdekében. Az egészséges életmód első lépcsőfoka a helyes táplálkozás, ami pedig a reggelivel kezdődik, amely már a nap elején segíthet abban, hogy vércukorszintünk kiegyensúlyozott lehessen. 
 
Miért fontos az egészséges reggeli?
 
A WHO legújabb kutatásából kiderült, hogy a magyar lakosság több mint fele túlsúllyal küzd, amely a cukorbetegség kialakulásának egyik kockázati tényezője. Köztudott, hogy a súlyfelesleg megelőzésének pedig egyik legegyszerűbb, egyben legalapvetőbb eszköze az életmódváltás. Természetesen ez egy hosszabb folyamat, ezért érdemes apránként elkezdeni, például a reggeli szokások megváltoztatásával. A reggeli rohanásnál sokan nem szánnak időt az evésre, pedig, ha beveszik ezt az étkezést a reggeli rutin tevékenységek közé, észre fogják venni, hogy sokkal fittebbek lesznek a nap további részében. 
 
Az egyik legfontosabb érv a megfelelő reggeli elfogyasztása mellett, hogy normál szinten tartható a vércukorszint. A cukor szolgáltatja a szervezet számára a fő energiaforrást, és elsősorban a lassan felszívódó ételekből nyerhető. A vékonybélben fokozatosan felszívódó élelmiszerek nem emelik meg hirtelen a vércukorszintet, ezáltal a termelődő inzulin mennyisége sem ugrik meg. Így megelőzhető a szénhidrátfüggőség kialakulása a nap folyamán, vagyis ellenőrzés alatt tartható az étvágy, és ezáltal a testsúly is. Az étrendet érdemes orvosunk segítségével összeállítani, de alapvetésként elmondható, hogy a fehér liszttel készült ételeket, a finomított szénhidrátokat, édességeket mindenképpen mellőzni kell. Fontos több magas rosttartalmú ételt, zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani.3 Érdemes az étkezés rendszerességére is odafigyelni, inkább többször és kevesebbet enni.4
 


A mozgás szerepe
 
Nem csak a táplálkozási szokások megváltoztatásával lehet elérni testsúlyváltozást, hanem az életmódszerű, rendszeres mozgással is. Akár a napi csupán fél óra, de rendszeres intenzív sétának is megvan a prevenciós hatása. A túrázás, biciklizés, tornázás, lépcsőzés is hasonló hatással van a szervezetünkre, több szempontból is: erősödik az immunrendszer, javul a vérkeringés és a szívműködés, kiegyensúlyozottabb, aktívabb és kevésbé fáradékony az, aki rendszeresen mozog.5 Ha átgondoljuk, hogy a hétköznapok során milyen alkalmakkor iktathatunk be egy kis testmozgást, máris tettünk valamit az egészségünk érdekében: lift helyett használjuk a lépcsőt, induljunk korábban az úticélhoz és gyalogoljunk le 1-2 megállót. Kutyasétáltatás közben, vagy amíg elmegyünk gyermekeinkkel a játszótérre, észre sem fogjuk venni mennyit mozogtunk. Ha szeretnénk számontartani, hogy nagyjából hány kalóriától szabadultunk meg napközben akár a legáltalánosabb tevékenységekkel is, internetes portálokon néhány egyszerű adat bevitelével könnyedén kiszámíthatjuk.
 
A cukorbetegeknek kifejezetten nagy hangsúlyt kell fektetniük a táplálkozásra. A számukra legmegfelelőbb táplálkozás alapvetően megegyezik az egészséges táplálkozás követelményeivel, azonban a cukorbetegség fajtájától és az egyéni adottságoktól is függ, hogy a betegnek milyen diétát kell követnie. Sajnálatos módon a cukorbetegség előrehaladott fázisában a diéta önmagában már nem elég a vércukorszint szabályozására, ilyenkor a betegeknek gyógyszeres terápiát kell alkalmazniuk. A legújabb gyógyszerkutatási eredményeknek köszönhetően ma már Magyarországon is elérhetőek olyan szájon át szedhető készítmények a cukorbetegek számára, amiket naponta egyszer kell beszedni és alkalmazásuk nem jár testsúlygyarapodással.
 
Figyeljen oda magára és kezdje egészségesen a reggelt, észre fogja venni a különbséget! 
 
1, https://www.ksh.hu/
2, International Diabetes Federation. IDF Diabetes Atlas, 7th edition. Brussels, Belgium 2015. Available at: www.diabetesatlas.org/. Last accessed January 2017
3, http://www.diabet.hu/upload/diabetes/document/SAN_MDT_fuzet_200x200_Feltolteni_FF_6_FEJ.pdf?web_id=
4, https://ada.com/conditions/diabetes/#treatment
5, https://www.diabetes.co.uk/exercise-for-diabetics.html
Kategóriák: Egyéb

Kommentek