„Könnyen albérlőtársi viszonnyá változhat az egykori szerelem”

A modern kor velejárója, hogy mindenki rohan, „sűrű az élet”, sok a megoldandó feladat, kihívás. Hogyan lehet a zűrzavar közepette mégis megőrizni a párkapcsolat meghittségét, illetve hogyan lehet visszatalálni egymáshoz? Dr. Csereklye Andrea, a FEME szexuálterapeuta szakértője adott tanácsot ez ügyben.

„Az udvarlás időszakában is ugyanúgy megvan a napi, munkahelyi, vagy az ünnepek által sajnálatosan kiváltott stressz. Ám, mindezt mégis félre tudja tenni a pár, és örülni tud egymásnak. Aztán ahogy halad előre a kapcsolat, előkerül az a szemlélet, hogy »a munkahelyen is viselkednem kell, ezért otthon már nem akarok«. A gyerek, gyerekek születésével; esetleges anyagi nehézségek előtérbe kerülésével; munkahelyváltás miatt; vagyis az élet állította természetes kihívások következtében, háttérbe szorulhat a legjobb dolog az életünkben: a kedvesünk. És persze az egyik régi, legélvezetesebb időtöltésünk, a szex. A jó hír, hogy ezen lehet változtatni, megelőzni, de el kell fogadnunk azt, hogy rohanó, stresszes világban élünk és nem szabad arra várni, hogy majd akkor dolgozzunk a párkapcsolaton, amikor semmilyen probléma nem lesz” – magyarázta Dr. Csereklye Andrea.
 
Már csak lakótársak vagyunk?
 
„A mindennapi gondok könnyen rányomhatják a bélyegüket a szexualitásra. Természetesen nem minden párkapcsolatnak a szex az alapja, a fő mozgató rugója; én mégis azt látom, hogy ha sok a probléma, és ritkul a szex, akkor könnyen albérlőtársi viszonnyá változhat a házasság, az egykori szerelem. Sajnos ezt borzasztóan nehéz visszafordítani” – hangsúlyozta a szexuálterapeuta.
A szakember elmondta, hogy a stressz hatására a nők libidója csökken. Ha egy nőnek a szeretkezés közben eszébe jut valamilyen elintéznivaló, akkor az eltereli a figyelmét a szexről, és nem vagy nehezen éri el az orgazmust, és ezáltal egyre kevésbé fogja élvezni a szexet. Ez pedig egy ördögi körhöz vezet: miután sokszor megismétlődik a fenti negatív minta, a nők inkább amellett döntenek, hogy „jobb bele se kezdeni” az intim együttlétekbe, vagyis egyre inkább nyűgnek érezhetik a szeretkezést. Emiatt az attitűd miatt a férfiak kezdeményezőkészsége is alábbhagy. A férfiakról általában elmondható, hogy a stressz, a feladatok tömkelege nem zökkenti ki őket a szeretkezések során. Sőt: szorongás levezetésére gyakran a szexet használják, feszültebb időszakban például többet maszturbálnak. A tartósan jelenlévő, zaklatott élethelyzet a férfiaknál nem azonnal, hanem később okozhat merevedési zavarokat, korai magömlést.
 
Kerüljünk közelebb!
 
A FEME szakértője úgy véli, hogy egy idő után már csak terápiás keretek között lehet segíteni abban, hogy egy pár újból visszataláljon egymáshoz. Viszont ahhoz, hogy ez ne történjen meg, vagy hogy még időben jó irányba forduljanak a dolgok, adott pár tippet nekünk!

  1. Otthonunkban kerüljük a mobiltelefon, laptop használatát. Inkább tegyük félre ezeket az eszközöket, és helyettük a párunkra koncentráljunk. Kérdezzük meg a másikat arról, hogyan érzi magát, simogassuk meg a párunkat!

  2. Érdemes megtanulni koncentrálni (például meditációs gyakorlatok), hogy a szex során ne kalandozzanak el a gondolataink!

  3. Osszuk meg a párunkkal a szexuális fantáziáinkat, legyünk kicsit önzőbbek a szexben!

  4. Idézzük fel, a párunkkal közösen, hogy mik voltak azok a tulajdonságok a másikban, ami miatt szerelembe estünk!

  5. Kerítsünk sort együtt, egy régebbi – például a gyerek születése előtti – kedvenc időtöltésünkre!


 
+1 – rózsaszín és kék cédulák
 
Dr. Csereklye Andrea elmesélte, mi az a módszer, amit bármikor kipróbálhatunk a párunkkal, és amit ő maga is gyakran alkalmaz terápia során: „Hat rózsaszín és hat kék papírkát készítsünk elő. A rózsaszínre a nő, a kékre a férfi írja fel azokat a tevékenységeket, amelyeket szeretnének a párjukkal együtt átélni, megosztani. Azzal a kikötéssel, hogy a kívánság nem lehet szexuális jellegű, tovább nagyértékű tárgy vagy komolyabb anyagi kiadással járó időtöltés sem. Kisebb dolgokra gondoljunk, aszerint, hogy ki, mit preferál a szabadidejében. Például: sétálni az erdőben, megtanulni pókerezni, elfogyasztani egy igazán kiváló pohár bort és beszélgetni. Ha elkészültek a kis papírok, akkor csupán annyi a pár feladata, hogy minden héten kihúzzanak egy-egy papírt és megvalósítsák, ami rajta van. Ez egyszerű, de mégis remek metódus, hogy újból megtanuljuk a másikat értékelni, szeretni, és hogy újból rájöjjünk arra, mi az, ami igazán értékes az életben.”
 
Forrás:
https://www.fme.hu

Kommentek