„Állandó készenlétben vagyunk” – de a stressz kezelhető!

A Felelősen Magadért Egyesület (FEME) hiteles információkkal segíti a nőket egészségük megőrzésében. E célkitűzés szellemében, továbbá a koronavírus által kialakított körülmények miatt, a FEME szakértői élő videóbeszélgetés keretében tárgyalják meg a női egészséget érintő aktuális témákat.

A május 13-ai online, a Facebookon élőben közvetített Fogadóórában Jaksity Kata, a FEME elnöke beszélgetett Dr. Katona Renátával, a FEME szülész-nőgyógyász szakértőjével és Soltész Krisztinával klinikai szakpszichológussal. A FEME Fogadóórán szó esett a krónikus stressz okozata mentális és női egészségügyi problémákról, továbbá a meddő párok jelenlegi helyzetéről is.
 
Cikkünkben csupán egy kis ízelítőt adunk az elhangzott beszélgetésből! A FEME Facebook oldalán elérhető a teljes videóbeszélgetés!
 
Mi történik velünk a stressz hatására?
 
A Fogadóóra első részében (itt újra nézheted) többek között szó esett arról, hogy miként reagálunk a jelenlegi időszakra lelkileg, valamint kiderült, hogy miként élhetjük meg a pandémiát.
 
A koranvírustól, valamint a kiszámíthatatlan jövőtől való félelem, bizonytalanság stresszállapotot okozhat. A hosszú ideig elhúzódó, úgynevezett krónikus stressz pedig mentális és a női egészéget érintő betegségekhez is vezethet.
 
Egy olyan új krízishelyzetbe kerültünk márciusban a vírus kapcsán, amit a problémamegoldó képességünk segítségével sem megoldani, sem elkerülni nem tudtunk. Ezt úgy tudnám ábrázolni, mintha bedobnának bennünket egy dzsungelbe. Először minden bokor rezdülésére rezdülünk mi is. Ugrunk, pásztázzuk, figyeljük honnan jön a veszély. Ez teljesen normális. Viszont még mindig nem lehet tudni sok információt a vírus kapcsán, ezért – azonkívül, hogy megtesszük a szükséges óvintézkedéseket – egy állandó készenlétben vagyunk két hónap után is.Amikor készenléti állapotban vagyunk, akkor a szervezet stresszel reagál; úgy mondjuk, hogy »Küzdj, menekülj vagy fagyj le!« reakció zajlik a testben. Ez végső esetben az immunrendszerünkre is hatással van. Egy krónikus stressz akár a genetikai hajlamunk mentén lévő betegségünket is manifesztálhatja. Bizonyos betegségeknél ez a két hónap is elég. Illetőleg, ha az idegrendszer kimerül, akkor megjelenhet szorongásos vagy depressziós zavar. Ami leggyakoribb mostanában az az alacsony fekvésű hangulat, ami ingerlékenységgel, irritáltsággal párosul” – mondta Soltész Krisztina.
 
A klinikai szakpszichológus hangsúlyozta, az egyik legfontosabb jel, hogy „valami nincs rendben”, ha valakinek napokon keresztül alvási problémái vannak: az illető nehezen tud elaludni, vagy nem tudja átaludni az éjszakát, felszínesen alszik, esetleg fáradtan kel. Ugyanis az alvás a mentálhigiéné alapja, „ha az megbomlik, sok minden indulhat el rossz irányba.” A szakember felhívta rá a figyelmet, hogy akinek gondja van az alvással, ráadásul gyakran ingerülten viselkedik, annak érdemes szakemberhez fordulnia.
 


Dr. Katona Renáta hozzátette, hogy az ő praxisában azt tapasztalja, hogy a mostani időszakban számos nőnek van vérzészavara és más, a női nemi ciklus működésével kapcsolatos panasza, tünete. A FEME szakértője elmagyarázta milyen összefüggésben van mindez a stresszel: „Amennyiben az idegrendszer túlterhelt, akkor a hipotalamusz – ami egy fő szabályozó központ – azonnal jeleket küld az agyalapi mirigynek, ami pedig további jeleket a stresszhormonokat termelő mellékvesének. A mellékvese hormonjai hatással vannak a női nemi ciklusra. Stressz következtében a mellékvesében kortizol és adrenalin termelődik. Ha ezen hormonok szintje tartósan magas, akkor csökken a progeszteronszint,ami egyértelműen peteérési-, vérzési zavart, valamint teherbeesési nehézséget okoz. Ugyanakkor nem kell egyből megijedni, ha lerövidül a ciklus, vagy ha néhány napot késik a menzesz, esetleg tovább tart pár nappal a vérzés, hiszen ezek a hormonális változások következményei, és a következő ciklusnál mindez helyreállhat. Amennyiben nem rendeződik, érdemes konzultálni a nőgyógyászunkkal!”
 
A meddőség és a stressz
 
A Fogadóóra második részében (itt újra nézheted ) pedig az első gyermekes anyukák gondjait, a családtervezés nehézségeit és a meddőség lelki vetületeit elemezték a résztvevők. A FEME szakértői külön kiemelték, hogy a meddőséggel küzdő nők egy különösen komplikált érzelmi állapotban vannak jelenleg, hiszen a meddőség miatt alapvetően terhelt mentális helyzetben élnek, ami még a koronavírus által okozott stresszel is párosul. A szakemberek megosztották gondolataikat azzal kapcsolatban, hogy mit lehet tenni egy ilyen „nehezített terepen”.
 


Soltész Krisztina véleménye szerint azzal, hogy a lombik programok elmaradtak egy ideig, még inkább elveszett a páciensek kontrollélménye, vagyis életük irányításának, befolyásolásának lehetősége. Holott ez elsődlegesen fontos annak érdekében, hogy úrrá legyünk egy szorongással terhelt perióduson: „Azt szoktam tanácsolni klienseimnek, hogy minden, ami jót tesz a szervezetnek – relaxáció, mozgás, diéta, kikapcsolódás – és amiben hisznek, azt mindenképpen építsék be az életükbe. Ezzel ugyanis nő a kontrollélmény. Ha én úgy érzem mindent megtettem, akkor nyugodtabb vagyok, ami fontos a családtervezés kapcsán.”
 
Dr. Katona Renáta hozzátette, hogy több pozitív példával, kivételes esettel is találkozott az elmúlt időszakban: „Számos esetben nincs testi, fizikai oka a meddőségnek. Például nincs elzáródva a petevezeték és még sorolhatnám. Vannak olyan betegeim, akiknél nem lehet tudni, miért nem esnek teherbe, mert testileg rendben van minden. Viszont négy olyan pácienseim is teherbe esett most, akiknek ez évekig, évtizedekig nem sikerült. Én azt gyanítom, ez azért lehet, mert ahogy leálltak a kezelések, ők hátradőltek, elengedték az egészet, és egyáltalán nem stresszeltek ezen. Néha előfordulhat, hogy a gondok elengedése az egyik leghatékonyabb módszer. Az biztos, hogy ha a stressz csökken, akkor már sok pozitív változás történik a szervezetben.”
 
A FEME szakértői egyöntetűen rávilágítottak arra, hogy mindenki felelős a saját jól-létéért és ez ügyben nagyon sok mindent tudunk önmagunk is tenni. A stressz ellen, a testi-lelki egészégünk védelmében hatékony küzdelmet jelent a napi rutin kialakítása, a rendszeres testmozgás, a relaxáció, a kikapcsolódás, a feltöltődésre szánt idő és a megfelelő étkezés.
 
Ha női egészséggel kapcsolatban kérdésetek van, írjatok bátran szakértőinknek a feme@feme.hu email címre!

Kommentek