Nem csak afrodiziákum, de gyógyhatással is bír! – avagy tudj meg mindent a gyömbérről

A legjobban forró teában szeretem frissen reszelve, facsart citrommal, naranccsal és mézzel. Üdesége erőt ad, fűszeres édessége simogató a testnek, léleknek, szellemnek egyaránt. No de a gyömbér ennél sokkal többet tud. Lássuk csak, amit a tudomány is igazolt…

A gyömbért, az ázsiai konyha közkedvelt fűszerét sokan ismerik hazánkban is. A trópusi éghajlaton, a gyöktörzséért termesztett növény csípősen édes aromájú gyökerében többek közt illóolajak –melyek jellegzetes illatát adják -, és a kurkumin nevű fitokemikáliát találjuk, mely felelős a növény gyógyhatásáért. Ázsiában úgy tartják, hogy tüzet visz a testbe, így használják frissen és szárítva, por alakban, vagy kapszulázva, de alkoholos kivonatban is. Fogyasztják fűszernek, teának, köhögés- és fájdalom csillapítónak, emésztésserkentőnek, gyomorpanaszok ellen, de az émelygés, és a szédülés ellen is kiváló, illetve afrodiziákumként sem utolsó.
 
Ásványi anyagok tárháza
A friss gyömbér rendkívül gazdag rézben, mely többek közt bizonyos enzimek felépítésében, a vörösvérsejtek, és a kollagén termelésében is részt vesz. A sokféle ásványi anyag közül kiemelkedik még a gyömbér mangán tartalma, mely számos enzim alkotórésze.
 
Csökkenti a gyulladásos folyamatokat
Megannyi tudományos cikkben dokumentálták a gyömbér gyulladáscsökkentő hatását, melyek leginkább a benne található gingerolok, shogoalok, paradolok sajátja, illetve a kurkumin nevű összetevője is rendelkezik ezzel a tulajdonsággal. A gyömbér szárítása során a gingerol hatóanyag shogaol-lá alakul, mely a kutatások szerint az Alzheimer kórt okozó sejtek szaporodása ellen is hatékony.
 
Öregedés ellenszere
A gyömbért a tizennégy legerősebb antioxidáns közé sorolják a kurkuma, a menta, és a koriander mellett. Hiszen a gyömbérben több mint negyven féle antioxidáns található, melyek megvédik a test sejtjeit a szabadgyökök „rombolásai” ellen. A szabadgyökök ugyanis nagy szerepet játszanak a szív és érrendszeri-, bizonyos rákbetegségek kialakulásában, és az öregedésben is. A gyömbérben találhatóak olyan antioxidánsok is, melyek még a magas hőmérséklettel szemben is ellenállóak, így a sütés-főzés során sem veszítik el jótékony jellemzőiket.
 
Émelygés és szédülés ellen is hatásos
Rengeteg kutatás igazolta a szárított, por alakban elfogyasztott gyömbér émelygés és szédülés elleni hatását. A terhesség első trimeszterében gyakran előforduló hányinger ellen kapszulában fogyasztott gyömbér is nagyon hatásosnak bizonyult, ahogyan a sebészeti beavatkozások után az altatásból felébredt betegeknél előforduló hányinger esetében is. A teljesség igénye nélkül pedig még az utazás során fellépő émelygés ellen is szuper választás a gyömbér.
 
Serkenti az emésztést
A gyömbér jó hatással van az emésztésre, stimulálja az epe kiválasztását, támogatja és gyorsítja a felszívódást, illetve az emésztő enzimek működését.
 
Cukorbetegeknek is hatásos lehet
Egy kutatás szerint a második típusú cukorbetegek által nyolc héten keresztül fogyasztott gyömbérpor meglepően jótékony hatással volt egészségi állapotukra, csökkentette a vércukor-, az inzulin-, a triglicerid-, és a koleszterinszintet egyaránt.
 
Nem mindenkinek lehet
Nem ajánlott a gyömbér fogyasztása azoknak, akik véralvadásgátló gyógyszereket (heparin, aszpirin), hipoglikémiás szereket szednek, vagy, akik sebészeti beavatkozás előtt állnak, hiszen a gyömbér megnövelheti a vérzékenység elleni érzékenységet. A cukorbetegségben, vagy szív- és érrendszeri betegségben szenvedők mindenképpen kérjék ki orvosuk véleményét, mielőtt nagy mennyiségű gyömbért fogyasztanának.
 
Források:
Kikuzaki H, Nakatani N. Cyclic diarylheptanoids from rhizomes of zingiber officinale. Phytochemistry 1996;43(1):273-7.
Monograph Zingiber officinale (Ginger). Altern Med Rev 2003;8(3):331-5.
Shobana S, Naidu KA. Antioxidant activity of selected Indian spices. Prostaglandins Leukot Essent FattyAcids 2000 February;62(2):107-10.
Kaur C, Kapoor HC. Anti-oxidant activity and total phenolic content of some Asian vegetables. International Journal of Food Science and Technology 2002;37:153-61.
Kim EC, Min JK, et al. [6]-Gingerol, a pungent ingredient of ginger, inhibits angiogenesis in vitro and in vivo. Biochem Biophys Res Commun 2005 September 23;335(2):300-8.
Chrubasik S, Pittler MH, Roufogalis BD. Zingiberis rhizoma: a comprehensive review on the ginger effect and efficacy profiles. Phytomedicine 2005 September;12(9):684-701.
Boone SA, Shields KM. Treating pregnancy-related nausea and vomiting with ginger. Ann Pharmacother 2005 October;39(10):1710-3.
Chaiyakunapruk N, Kitikannakorn N, et al. The efficacy of ginger for the prevention of postoperative nausea and vomiting: a meta-analysis. Am J Obstet Gynecol 2006 January;194(1):95-9.
Stewart JJ, Wood MJ, et al. Effects of ginger on motion sickness susceptibility and gastric function. Pharmacology 1991;42(2):111-20.
Wood CD, Manno JE, et al. Comparison of efficacy of ginger with various antimotion sickness drugs. Clin Res Pr Drug Regul Aff 1988;6(2):129-36.
Platel K, Srinivasan K. Digestive stimulant action of spices: a myth or reality?Indian J Med Res 2004 May;119(5):167-79.
Grzanna R, Lindmark L, Frondoza CG. Ginger--an herbal medicinal product with broad anti-inflammatory actions. J Med Food 2005;8(2):125-32.
Young HY, Luo YL, et al. Analgesic and anti-inflammatory activities of [6]-gingerol. J Ethnopharmacol 2005 January 4;96(1-2):207-10.
Al-Amin ZM, Thomson M, et al. Anti-diabetic and hypolipidaemic properties of ginger (Zingiber officinale) in streptozotocin-induced diabetic rats. Br J Nutr 2006 October;96(4):660-6.
Mozaffari-Khosravi H1, Talaei B2, Jalali BA3, Najarzadeh A2, Mozayan MR4 The effect of ginger powder supplementation on insulin resistance and glycemic indices in patients with type 2 diabetes: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Complement Ther Med. 2014 Feb;22(1):9-16.
Mahluji S1, Attari VE, Mobasseri M, Payahoo L, Ostadrahimi A, Golzari SE. Effects of ginger (Zingiber officinale) on plasma glucose level, HbA1c and insulin sensitivity in type 2 diabetic patients. Int J Food Sci Nutr. 2013 Sep;64(6):682-6

Kommentek