Kedvenc karácsonyi fűszerünk a fahéj, de te tudod melyik az „egészséges”?

A régi időkben az ára vetekedett az aranyéval, jótékony hatását az ókor óta ismerjük. Ma már minden sarki kisboltban lehet kapni, ám kevesen tudják, hogy a legtöbb aromazáró tasakban nem az igazi, jóval drágább ceyloni fahéj őrleménye lapul, hanem az olcsóbb, ám sajnos nagy mennyiségben az egészségre ártalmas kasszia fahéj porítva. Különbségek és miértek karácsony előtt szabadon.

Válassz jól
Fahéj fűszert alapvetően két fa kérgéből készítenek. A kasszia fahéj, vagy közismertebb nevén kínai fahéj a kasszia (Cinnamomum aromaticum) nevű babérfa félék családjába tartozó fa megtisztított, de egész kérgét tartalmazza, mely jóval vaskosabb, ízében és aromájában erősebb, csípősebb fűszert ad, melynek színe is sötétebb barna, mint a ceyloni fahéj. A kasszia fa elsősorban Kínában őshonos, de Vietnámból, és Indonéziából is importálhatnak kassziát, ceyloni fahéjat azonban nem. A valódi vagy ceyloni fahéjat ugyanis egy örökzöld fa, a fahéjfa (Cinnamonum verum) adja, melyet csak Srí Lankán termesztenek. A fiatal hajtások vékony, belső kérgét kétévente begyűjtik, szárítják, majd ezt árusítják fűszerként. A Ceyloni fahéj nem csak kinézetében – színe jóval világosabb barna -, de ízében is különbözik a kassziától, mivel lágyabb, simulékonyabb, édesebb az aromája. Egyébként léteznek még más fahéjfajták is, így a vietnámi Saigon fahéj (Cinnamomum loureirii) vagy a batáviai Indonéziából származó fahéj (Cinnamomum burmannii), melyek hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a kasszia fahéj.
 
Egészséges a fahéj?
Alapvetően a fahéj jótékony hatással van a szervezetünkre, a mértéket kell csak betartanunk. A fahéj általában kedvezően hat az emésztésre, a szív- és érrendszerre, sőt a vércukorszintet jelentősen csökkentheti. Gyulladás és fájdalomcsillapító hatással is bír, javítja az agyi működéseket, a kognitív funkciókat is. Sajnos azonban a benne található kumarin nagy mennyiségben rákeltő és májkárosító hatású, a véralvadást rosszul befolyásolja, illetve fontos még tudni, hogy a kasszia fahéjban található magas (4-6%) illóolaj tartalom irritálhatja a száj, a gyomor és a belek nyálkahártyát, így belsőleg nagy mennyiségben fogyasztva nem ajánlott.
 


A ceyloni a nyerő
Mára már tény, hogy a ceyloni fahéjnak alacsony a kumarin tartalma (0,6 %), és nem tartalmaz csak kis mennyiségben (1-2%) illóolajat. Ezzel szemben a kasszia fahéj kumarin tartalma jóval magasabb, akár a 7%-ot is elérheti.
 
Mi az a kumarin?
A kumarin egy természetben előforduló májkárosító vegyület, amely nagy mennyiségben található meg a kasszia fahéjban. A kumarin nem csak a májat károsítja, de a véralvadást is gátolja. Napi megengedett mennyisége testtömeg-kilogrammonként 0,1 mg, ami például egy ötvenkilós személy esetén naponta 5mg, egy 20 kg-os kisgyermek esetében pedig mindössze 2mg-ot jelent! A karácsonyi időszakban jóval nagyobb mennyiségben fogyasztunk fahéj tartalmú élelmiszereket, így nem árt vigyázni a mértékkel, vagy még jobb, ha tudatosan vásárolunk, és előnyben részesítjük a ceyloni fahéjat, melynek nagyon alacsony a kumarin tartalma.
Vásárláskor éppen ezért mindenképpen ellenőrizzük a csomagoláson az eredetet és az őrlemény összetevőjét, annak latin nevét. Ha egészben vesszük a fahéjat, úgy könnyebb a dolgunk, hiszen a ceyloni fahéj vékonyabb, törékenyebb, a kasszia fahéj pedig vastag egész kérget tartalmaz.

Kommentek