Az elhízás egészségügyi kockázatai

Tévedés azt hinni, hogy a súlyfelesleg csak a külső megjelenést rombolja. Még nagyobb tévedés csak emiatt tenni vagy nem tenni ellene. Orvosi tapasztalatok támasztják alá, hogy fölös kilóink rombolóan hatnak az általános egészségi állapotunkra, és komoly következményekkel járhatnak.

Lássuk, mit okozhat a túlsúly:

  • magas vérnyomáshoz vezethet,

  • növeli a kardiovaszkuláris megbetegedések kockázatát,

  • károsan hat a szívre és az érrendszerre,

  • fogékonnyá tesz a légúti hurutra, az emésztőrendszeri panaszokra, a mozgásszervi megbetegedésekre, cukorbetegségre hajlamosít,

  • Hölgyek esetében még a női hormonrendszerre is kihat,

  • és ott vannak még a lelki terhek is, amiket a súlyfelesleg okoz…


Milyen mértékben növeli egy-egy betegség kialakulásának kockázatát a súlygyarapodás?
 
Megemelkedett vérnyomás
Az elhízottak körében hatszor nagyobb gyakorisággal jellemző a magas vérnyomás, mint a normál testsúlyú személyek esetén. Ráadásul, ha valaki már fiatalon elhízik, nagyobb eséllyel lesz később magas a vérnyomása. Ez a betegség elsősorban súlyos következményei miatt veszélyes: agyvérzéses bénulást, szívelégtelenséget, szívkoszorúér elmeszesedést okozhat.
 
A kardiovaszkuláris megbetegedések kockázatát 12 százalékkal emeli meg egy 10 kilogrammos súlygyarapodás. Nem beszélve az agyi infarktus kockázatáról, amire 42 százalékkal nő az esély. Magas vérnyomásra különösen az „alma típusú” elhízással küzdők számolhatnak, akiknek a hasán gömbölyödik a zsír lerakódása.
 
A szív és érrendszer épségét is veszélyezteti a testsúly növekedése, mivel a plusz kilók jobban terhelik a ketyegőt. Ha a túlsúly tartós, akkor hatására megnagyobbodhat a szív, ami végül szívelégtelenséghez is vezethet.
 
A felesleges kilók mindezek mellett a légző rendszerre is negatívan hatnak, mivel a megnövekedett hasi és mellkasi zsírszövetek következtében nagyobb megterhelést jelent a légzés is. Az elhízottak körében nem ritka az úgynevezett Pickwick szindróma, mely állandó álmossággal, apró légzéssel, szederjes bőrrel, szájjal jár. Az a fajta légzési nehézség, amit a többlet kilók okoznak, hirtelen halálhoz is vezethet, vagy akár tüdőembóliához. Sőt, a felső légúti hurutra is hajlamossá tesz.
 
Az önbecsülésünket is romboló túlsúly-problémák nagy eséllyel tovább „gyűrűzhetnek”, és kárt tehetnek az egészségünkben, az eddig felsorolt területeken kívül, akár a tápcsatornában is. Az elhízott embereknél gyakoribbak a gyomortáji fájdalmas panaszok, emésztési nehézségek, puffadás, feszülés, ami hatására rekeszsérv is kialakulhat. A felesleges zsír májfunkciós eltéréseket is okozhat. Ilyenkor gyakoribb az epekövesség, amit a rendszeres emésztési panaszok epehólyag gyulladássá alakíthatnak, ami akár műtétet is szükségessé tehet. Túlsúly esetén, azonban még egy rutinműtét is nagyobb kockázattal járhat.
 
Mozgásszervi problémák
A többlet súly folyamatos terhelést jelent az ízületeknek és a csontrendszernek. Ez elsősorban a gerincet, a csípő- és térdízületet sújtja, és ebben az esetben a lúdtalp sem ritka. A visszeresedés szintén lehet a nagyobb „teher” cipelése miatt. Ebben az esetben pedig igazán sakk-matt helyzet lép fel: A mozgás nehézkessé válik, és a még kevesebb mozgás következtében tovább gyarapszik a súlyfelesleg. Ördögi kör. Ilyenkor érezhetjük úgy, hogy csapdába ejtett a saját testünk.
 
Cukorbaj
A túlzásba vitt kalória bevitel következtében megemelkedik a vér glükóz szintje, fokozottabbá válik a hasnyálmirigyből az inzulin kiáramlása. Hosszú távon ennek hatására kimerülnek a szervezet inzulint termelő sejtjei, ami egyértelműen cukorbetegséghez vezet. És csak tovább tetézi a bajt. Szerencsére megfelelő diétával és a testsúly csökkentésével ez a folyamat megelőzhető, vagy visszafordítható.
 
Megbolygatott női hormonrendszer
A túlsúly hatására szabálytalanná válhat a menstruáció, vagy túl fiatalon jelentkezhet az első menses. Az elhízás negatívan befolyásolja a teherbeesés esélyeit is, ráadásul a terhességi és a szülési szövődmények is gyakoribbak ilyenkor. Arról nem beszélve, hogy, az anya testsúlyával egyenes arányban a magzat testsúlya is nagyobb.
 
Vastagbélpolip és a túlsúly
Az American Journal of Gastroenterology című szakfolyóiratban 23 korábbi kutatás eredményei alapján bebizonyították, hogy a túlsúlyos és elhízott személyeknél nagyobb valószínűséggel alakulhat ki vastagbélpolip. A tanulmányalapján kiderült, hogy az elhízás a vastagbélrák kialakulásának kockázatát is növeli.
 
A fizikai terheken túl a testünkön jelentkező többletsúly a lelkünkön is ott hagyja a nyomát. Minél nagyobb a súlyfelesleg, amivel küzdünk, annál kisebb az önbecsülésünk, annál jobban szenvedünk a kirekesztettségtől, az önbizalomhiánytól, a motiválatlanságtól. Minden súlyfelesleggel küzdő ember egyik nagy vágya az ideális testsúly elérése. Tévedés azt hinni, hogy csak a „hiúság” végett cél a megfelelő súly, hiszen mindenki tehernek éli meg a felesleget egészségügyi szempontból is.
 
Zsigeri zsírok
Zsigeri zsírok vagy más néven viszceláris zsírok mindenkiben vannak: a májat, a szívet, a veséket és a hasnyálmirigyet borítják be, ezzel védve őket a külső behatásokkal szemben, valamint helyben tartják legfontosabb belső szerveinket. Az viszont már egyáltalán nem mindegy, mekkora mennyiségben képeznek védőburkot. Ezek a típusú zsírok ugyanis jóval veszélyesebbek, mint a bőr alatti zsírpárnák. A zsigeri zsír hormonszerű anyagokat – például stresszhormont, gyulladási faktorokat – termel. Több ezer olyan molekula szabadul fel belőle, amelyek súlyos betegségeket okoznak – olyanokat, amelyek a halálok zöméért felelősek: stroke-ot, infarktust, rákot, 2-es típusú cukorbetegséget. Az újabb kutatások a depresszióval és a demenciával is összefüggésbe hozták a zsigeri zsírokat.
 

 
Elfogadhatónak tekinthető a zsigeri zsírunk, ha 9 alatt van. E fölött magas és odafigyelést igényel, 15 fölött pedig kritikus.
 
Viscerális elhízás esetén javasolt az alábbiakat kerülni és minél tisztább, természetes ételeket fogyasztani:

  • hidrogénezett zsír

  • feldolgozott, finomított szénhidrátok

  • cukros ételek, üdítők

  • zsíros ételek, belsőségek vörös húsok

  • tejtermékek


Kiegészítésként Lecitin és a króm  fogyasztása javasolt a kiegyensúlyozott, jó minőségű ételek mellett.
Toman Diet megkezdése előtt, az első személyes konzultáció során szigorúan mindenkinél elvégezzük a mérést, hogy szem előtt tartsuk a test összetételét. Ilyenkor megnézzük a testtömeg kilogrammot, a zsír, az izom és a zsigeri zsír százalékát.
Fontosak számunkra ezek az információk, mivel így tudjuk nyomon követni vendégeink testének átalakulását és folyamatosan ellenőrizni az egészségügyi állapotát. Ide tartozik többek között a magas zsírszázalék és a zsigeri zsír aránya.
Ha ezek a százalékok magasak, az nem csak esztétikailag okoz problémát a vendégnek, hanem betegségekhez is vezethet, mint például magas vérnyomás, elhízás (főleg hasra), magas zsigeri zsír, magas koleszterin, 2-es típusú cukorbetegség, stroke. Ha ebből az öt tünetből legalább három együttesen jelen van, akkor metabolikus szindrómáról van szó.
A termékeink alacsony kalória-, szénhidrát- és zsírtartalmának köszönhetően ezek a kockázatok elkerülhetőek. A diétával az a célunk, hogy a zsírszázalékot és a zsigeri zsírt lecsökkentsük, és emellett az izomszázalékot megnöveljük. Két-háromhetente konzultációkat tartunk, hogy a vendéget folyamatosan kontrolláljuk, és a méréseknek az eredményei alapján állítsuk össze a személyre szabott diétát.
A diéta mellett nagyon fontos a rendszeres mozgás is, mivel ez a gyors anyagcseréhez nélkülözhetetlen. Ilyenek például a kardió típusú edzések, amivel megemeljük a pulzusszámot, és fokozzuk az anyagcserét. Hogyha nem fér bele az időnkbe az edzés, akkor is figyeljünk arra, hogy a tömegközlekedés helyett válasszuk a biciklizést, a gyorsgyaloglást, lift helyett a lépcsőzést vagy nagyobb távok lesétálását.
A mindennapok folyamán ne felejtkezzünk meg a rendszeres ivásról sem, mert ez is lassíthatja az anyagcserét, ami szintén elhízáshoz vezethet.
 
Bíró Orsi molekuláris biológus és Lovászi Eszter dietetikusunk írása – a Toman Diet szakértői

Kommentek