Minden a laktózérzékenységről: Innen tudhatod, ha érzékeny vagy a tejcukorra

Előfordult már veled, hogy kellemetlenül érezted magad, miután megittál egy nagy bögre tejeskávét, vagy megettél egy tál tejbegrízt? Nem vagy egyedül! „Magyarországon a felnőtt lakosság közel harmadánál jelentkeznek gyomor-bélrendszeri tünetek tej- és tejtermékek fogyasztása esetén” – mondta Szűcs Zsuzsanna, dietetikus.  A tüneteket laktózérzékenység is okozhatja, és az AdeZ növényalapú italmárka felkérésére a dietetikus összegyűjtötte, mit kell róla tudni.

Mi a tejcukor- (vagyis laktóz) érzékenység?  A tejcukor emésztésének zavara az azt lebontó laktáz enzim hiányának vagy csökkent aktivitásának következménye. Jellemző tünetei a puffadás, a hasi fájdalom, a hasmenés. Gyakorisága 7-20 százalék körüli a világban, hazánkban a felnőtt lakosság majdnem harmadát érinti.
 
Hogyan mutatható ki? Általában laborteszttel diagnosztizálják. Emellett hasznos, ha táplálkozási naplót vezetsz: a legtöbb beteg a savanyított tejtermékeket, tehéntúrót, sajtokat tolerálja, ezt azonban neked kell magadnak kitapasztalnod. Fontos, hogy ha arra gyanakszol, hogy laktózintoleranciád van, mindenképp fordulj háziorvoshoz, majd gasztroenterológus szakorvoshoz, az öndiagnózis veszélyes!
 
Így egyél-igyál, ha laktózérzékeny vagy – Mivel a tej és tejtermékek egyik legfontosabb tápanyaga a kalcium, így teljes elhagyása az étrendből megfelelő pótlás nélkül hiányállapotot eredményez. Ezért – hacsak nem muszáj – a tejtermékeket ne zárd ki az életedből teljesen, csak arra törekedj, hogy ételeid laktóztartalma ne haladja meg a szervezeted által még befogadható mennyiséget. Választhatod a laktózmentes tejet és tejtermékeket, vagy azt, hogy laktáz enzim tartalmú rágótablettát veszel be, amikor tejet vagy tejes ételeket fogyasztasz. Egy ilyen rágótablettában lévő enzimaktivitás kb. 10 g tejcukor (amely kb. 200 ml teljes tej elfogyasztásával egyenértékű) feldolgozásához elegendő, ha ennél többet fogyasztasz, emelj az adagon. Emellett a növényi italok, például az AdeZ, természetesen laktózmentesek, így bátran színesítheted velük az étrendedet. 
 
Tipp: A laktózszegény étrendben napi fél liter laktózmentes tejet vagy ennek megfelelő tejterméket javasolt elfogyasztani. És hasznos információ, hogy a tejhez képest kevesebb a savanyított tejtermékek, a túró, a félkemény és a kemény sajtok tejcukortartalma. 
 
Ismerkedj meg a növényi alapú italokkal!
A 100 százalékban növényi alapú, hozzáadott cukor nélkül készülő AdeZ italok jó alternatívát jelentenek étrended színesítésére. Az AdeZ termékcsalád tagjai a mandula- vagy kókusz- vagy rizs- vagy szójaitalt tartalmazó, 800 milliliteres kiszerelésben kapható változatok, illetve a 250 milliliteres, mangót és maracuját tartalmazó mandulaital hozzáadott E-vitaminnal, valamint a kókuszital gyümölcslevekkel, édesítőszerrel és B-vitaminokkal.
 

Kommentek