Hajdina, az izgalmas köret!

A hajdina – hasonlóan a köleshez – nem tartalmaz glutént, így ez a keserűfű-féle jól beilleszthető a gluténérzékenyek étrendjébe is.

A hajdina (ismert még pohánka vagy tatárka néven is) a középkor óta ismert nálunk. A Kínából származó növény elődeink mindennapi étrendjének szerves része volt, főleg kását készítettek belőle, aztán később némileg feledésbe merült az étkezési szokások változásával párhuzamosan, azonban napjainkban újból felfedezték ezt a nagyszerű rost-és vitaminforrást.
 
Megtalálhatjuk nagyobb élelmiszerboltok, valamint bioboltok polcain is, számos formában árusítják: nyers szemes, valamint konyhakész dara, liszt vagy pehely formájában. A szemes hajdina általában a legolcsóbb változat, használható salátákba, de különböző édességekbe is (pl. chia pudinghoz) keverve. Készíthető belőle köret is, jó alternatíva lehet, ha unjuk már a rizst. A hajdinaliszt felhasználható önmagában, vagy más, glutént nem tartalmazó liszttel kombinálva. A natúr hajdinapelyhet vízben vagy (a Toman diéta negyedik szakaszában) növényi tejben megfőzve, zsírszegény joghurtba keverve egy maréknyi gyümölccsel fogyaszthatjuk.
 
A hajdina 100 grammja 343 kcal-t, 72 gramm szénhidrátot, 13 gramm fehérjét, 3,4 gramm zsírt, valamint 10 gramm rostot tartalmaz. Értékes kalciumot, magnéziumot és vasat tartalmaz. 10 dkg hajdina fedezi a felnőttek napi magnézium szükségletének kb. 60%-át. Ezen kívül jelentős B1-, B2- és E-vitamin forrás. Antioxidáns hatású anyaga a rutin, amely a vénás betegségek kezelésében, valamint a kapilláris vérzések és a sugárterápia következtében kialakult egészségkárosodások esetén is hasznos.
 
Magas rosttartalma – megfelelő folyadékfogyasztás mellett – hozzájárul a normál bélműködés fenntartásához. Fogyasztása a különböző daganatos megbetegedések elleni prevenció része lehet, metionin tartalma révén jól alkalmazható a krónikus májbetegek étrendjében. Szerves része lehet azon étrendeknek is, amelyekben nem javasolt a finomított pékáruk, kelt tészták fogyasztása – így a Toman Dietnek is.
 


 
Hajdinás receptek:
http://www.mindmegette.hu
http://www.nosalty.hu
 
Szántó Diána dietetikus
tippekkel és jó tanácsokkal lát el bennünket, hiszen hitvallása, „hogy elhatározással, akaraterővel, apró változtatásokkal és odafigyeléssel sokat tehetünk egészségünk érdekében.”
https://www.tomandiet.com
 

Kommentek