Filmajánló: Gólyák

A babát a gólya hoztaâ?¦ legalábbis hajdanán így volt. Manapság azonban a gólyák már nem újszülötteket kézbesítenek. Egy nemzetközi internetes óriás, a Cornerstore.com szállítói ők, és mindenféle csomag házhozszállításáért felelnek.

Fióka (Andy Samberg), a cég első számú kézbesítője épp kinevezés előtt áll, amikor véletlenül működésbe hozza a régóta porosodó Babakészítő Gépet, és létrehoz egy iszonyú cuki – habár iszonyú illegális – újszülött lánykát.

Fiókának gyorsan helyre kell hoznia a hibát, mielőtt a főnöke tudomást szerezne róla és előléptetése meghiúsulna. Barátja, Tulipán, a Gólyaszirten élő egyetlen emberi teremtmény segítségével Fióka nekivág, hogy életében először babát szállítson házhoz. Hogy melyik házhoz, azt még nem tudja…

Jogos a kérdés, hogy kerül egy gólya, egy lány meg egy baba ilyen furcsa helyzetbe…”

Fióka

Nick Stoller és Doug Sweetland rendező akciódús animációs filmjében egy céltudatos, ambiciózus gólya és egy vidám 18 éves leány kel útra, hogy különleges csomagját kézbesítse. A valószínűtlen páros – akik szinte semmiben sem hasonlítanak egymásra – veszélyekkel és akadályokkal dacolva teszik meg életük nagy útját, hogy végül ne csak a kézbesítést teljesítsék, de rátaláljanak az élet értelmére is.

Az eredeti szinkronban Fiókát megszólaltató színész, Andy Samberg szerint „A Gólyákban az a nagyszerű, hogy bármennyire elszállt, meseszerű szituációkba helyezi is különös szereplőit, lényegében valódi érzelmekre és élethelyzetekre épül. Az egyik szereplő egy kisgyerek, aki szülei döntésével szembeszegülve kistestvért szeretne. Mindenáron. A néző nevet a sok helyzetkomikumon és aranyos poénon, de közben érzelmileg sem marad érintetlen.”

Samberg érdeklődését a készülő mozi iránt nem csupán a történet, hanem az alkotók személye is felkeltette. A film executive producereivel, Phil Lorddal és Christopher Millerrel (A Lego-kaland rendezőivel) már dolgozott együtt a Derült égből fasírt című animációs filmben.

A Rossz szomszédság című vígjátékot rendezőként, a Muppets című családi mozit pedig forgatókönyvíróként jegyző Nick Stoller, valamint a digitális animáció nagymestere, Doug Sweetland (Toy Story, Némó nyomában, Verdák) régóta ismerték és becsülték egymás munkáit, így hát örömmel társultak egy közös rendezésre. Stoller emellett maga írta a Gólyák forgatókönyvét, és Brad Lewisszal (Z, a hangya, L’ecsó) együtt producerként is dolgozott a filmben.

„Nick az élőszereplős vígjátékok műfajában van otthon, és munka közben előszeretettel improvizál – mondja Lewis. – Doug napjaink egyik legjobb számítógépes animátora. Az animációs tapasztalat és az élőszereplős spontaneitás kombinálásával egy kreatív, újszerű és ütőképes társulás jött létre.”

Stoller a maga életéből merítette a témát. „Az első lányunkkal nagyon szerencsések voltunk – meséli a kétgyermekes apa. – A másodiknál aztán igencsak meglepődtünk, mert ő már sokkal keményebb dió volt, és a feleségemmel minden furfangra szükségünk volt, hogy kezelni tudjuk. Azóta még jobban tisztelem a szülőket, akik második, harmadik, sokadik gyereket vállalnak. Egyszóval a Gólyák ötlete kisgyerekes apaként fészkelte be magát az agyamba.”

Így született meg Gólyaszirt, ahol egykor babákat pólyáztak és készítettek elő a nagy útra, melynek végén szerető cslád várt rájuk. Ám a cég profitéhes igazgatója bezáratta a részleget, és a szárnyas alkalmazottak ma már csak élettelen tárgyakat csomagolnak itt. Igen ám, de egy véletlen baleset folytán a régi gyártósor beindul, és előállítja, amit hajdanán… vagyis egy kisbabát!

„Az üzleti életben a kisbaba nemkívánatos valami – mondja Sweetland. – Totálisan ellenkezik az üzleti érdekkel: egy baba körül lelassulnak a dolgok, holott a Gólyaszirten minden a maximális idő- és energiakihasználtságról, a gyorsaságról szól. Csakis így lehetséges eljuttatni csomagok millióit a világ legkülönbözőbb pontjaira. Így hát a baba feltűnése Fióka számára rettenetes fordulat, mely karrierjének végét jelentheti. Fióka ugyanis az igazgató, Vadász kedvence, főnöki szék várományosa… hacsak nem követ el valami végzetes hibát.

Ennek a csomagnak tehát elsőbbsége van. Haladéktalanul kézbesíteni kell. Igen ám, de miközben Fióka kétségbeesetten igyekszik leállítani a katasztrófával fenyegető gépezetet, a szerkezet megsérül. Kénytelen tehát elfogadni a Gólyaszirt egyetlen ember lakójának, Tulipánnak a segítségét. A nyíltszívű, optimista természetű leányzó megrögzött feltaláló, és imád segíteni… csakhogy bármihez nyúl, az meghibásodik, tönkremegy, lerobban, befuccsol, csődöt mond. Ráadásul Tulipán felelősnek érzi magát a történtek miatt, így hát Fióka, ha akarna, sem tudna megszabadulni tőle.

Tulipán és Fióka a „csempészáruval” együtt útra kel, hogy felkutasson egy Nate Gardner nevű kisfiút, és annak szerető, habár munkamániás szüleit, Sarah-t (megszólaltatója az eredeti szinkronban: Jennifer Aniston), valamint Henryt (szinkronhangja Ty Burrell). „Nem mintha Gardnerék ne törődnének a fiukkal – mondja Burrell –, de annyira leköti őket a karrierjük, hogy felszínessé vált a kapcsolatuk a fiukkal. Kimaradnak Nate gyerekkorából.”

Nate tehát öcsikére vágyik. Kistestvérre, méghozzá egy fiúra, nindzsa képességekkel. Természetesen. Nate tudja, mit akar, és maga veszi kézbe a sorsát. Amikor talál egy régi brosúrát azokból az időkből, amikor még gólyák hozták a babákat, nem habozik, kitölti az űrlapot. „A filmbéli múltban a dolog úgy működött, hogy aki babát szeretett volna, írt egy levelet a Gólyaszirtnek. Úgy, ahogy a Mikulásnak szokás” – magyarázza Sweetland.

A vakvéletlen úgy hozza, hogy Nate „rendelése” épp akkor érkezik meg a gyárba, amikor a buzgó, mindig tettre és segítségre kész, lobbanékony természetű Tulipán hozzáér a masinához…

Kategóriák: Kult

Kommentek